نوقشت رسالة الماجستير الموسومة:

“تقليل زيادة الحمل على الخطوط العراقية بواسطة تحديد الموقع الأفضل لوحدة تحكم تدفق الطاقة الموحدة (UPFC)”

 

التي  اعدتها طالبة الماجستير في قسم الهندسة الكهربائية – كلية الهندسة / جامعة بغداد كجزء من متطلبات نيل درجة الماجستير في علوم الهندسة الكهربائية سنا خالد وبإشراف أ.م.د. فراس محمد طعيمة يوم الخميس المصادف 18/6/2020.تكونت لجنة المناقشة لهذه الرسالة  من أ.م.د. ضاري يوسف محمود رئيسا وعضوية أ.م.د. قاسم عبد الرزاق علي و م.د. أصلان صلاح الدين جلال.

خلاصة رسالة الطالبة كما يلي:

أزداد الطلب على الكهرباء في السنوات القليلة الماضية على نطاق واسع وخصوصاُ في العراق، حيث يوجد فارق كبير بين أنتاج الطاقة الكهربائية والحمل في كل شهور السنة تقريباُ خاصة في فصل الصيف.

تبحث هذه الأطروحة تحسين أداء الحالة المستقرة والسيطرة على قدرة الشبكة بواسطة أنظمة نقل التيار المتردد المرنة يطلق عليها ((FACTS

تقنية FACTS التي سيتم استخدامها في الأطروحة هو الأكثر فعالية، والتي تعرف باسم وحدة تحكم تدفق الطاقة الموحدة (UPFC). الخوارزمية الجينية (GA) اقترحت كطريقة مثلى لاختيار أفضل مكان وكذلك محددات ومواصفات (UPFC) المقترح. الهدف المنشود من هذا العمل هو تحسين فولتية العقد للشبكة, تقليل الخسائر بالقدرة الحقيقية والخيالية, تنظيم عملية مرور الطاقة بالشبكة لتجنب زيادة التحميل في الخطوط, وكذلك تقليل الإنتاج للطاقة الكهربائية.

تم استخدام اللغة البرمجية MATLAB للنمذجة الرياضية لتشغيل كل من برنامج GA)) وطريقة نيوتن رافسون (NR) لحل تدفق الحمولة للنظام من خلال التطبيق على النظام الاختباري ذو 30 عقدة  (IEEE 30 bus test system) ونظام الشبكة العراقية 400 كيلوفولت. وقد تم حل الجزء العملي من خلال محاكاة نظام الطاقة للمهندسين (PSS/E) برنامج الإصدار 32.0. نتائج المقارنة بين الأنموذجين الرياضي والعملي التي تم الحصول عليها من تطبيق (UPFC) كانت قريبة جدا وتقريبا متشابهه في ظل ظروف التحميل المختلفة، والتي هي (٪5, 10 ٪، 15 ٪ و20 ٪)،من الحمل الإجمالي.

تم اختيار ثلاثة مواقع وفقا لظروف التحميل المختلفة، أولهم خط النقل الذي يربط بين محطة الناصرية البخارية (NSRP) إلى محطة كهرباء الرميلة الاستثمارية (GMRL_IPP)، ثانيهم بين محطة المسيب للطاقة الغازية (MUSG) إلى محطة كهرباء مسيب البخارية (MUSP) وثالثهم بين محطة شمال غرب بغداد (BNW) إلى محطة غرب بغداد (BGW). وأظهرت النتائج أن هنالك تحسن كبير في تدفق الطاقة من خطوط النقل المحملة، وفقدان الطاقة الحقيقية والخيالية وقدرة التحميل عند دمج اجهزة (UPFC) مع النظام الاختباري ذو 30 عقدة  (IEEE 30 bus test system) ونظام الشبكة العراقية 400 كيلوفولت.

 

 

M.Sc. Student in Electrical Engineering Department

Sana Khalid Abdul HassanDefends Her Thesis

 

Translated by: Dr. Rabab Hameed Shghedl Al-Darraji

 

The M.Sc. student Ms. Sana Khalid Abdul Hassan was examined in the contents of the thesis entitled:

“Iraqi Transmission System Overload Reduction Using Optimal Location of Unified Power Flow Controller (UPFC)”

which she prepared in the Department of Electrical Engineering/College of Engineering/Baghdad University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Science in Electrical Engineering under the supervision of Asst. Prof. Firas Mohammed Tuaimah

, Ph.D. on Thursday 16th June, 2020.The examining committee consisted of Asst. Prof. Dhari Yousef Mahmood, Ph.D.(Chairperson of the Examining Committee) and Asst. Prof. Qasem AbdulRazaq Ali , Ph.D. and Lect. Aslan SalahAldeen Jalal , Ph.D. (Members of the Examining Committee).

 

The abstract of the thesis is as follows:

Electricity demand in the last few years has widely increased especially in Iraq, where there is a huge difference between the generation and the load in almost all months of the year particularly in summer season.This thesis transacts with improving the steady-state performance and control of the power system network using power electronic devices known as Flexible AC Transmission System (FACTS). The FACTS technology, utilized in this work, is defined as the Unified Power Flow Controller (UPFC). The Genetic Algorithm (GA) method was proposed as an optimization method to select the best location as well setting parameters for UPFC device. The target from this work is the buses voltages enhancement, decreasing the total active and reactive losses, regulating the power which passes through the overloaded lines and decreasing the total power generations. The simulation part was done through Mat Lab programming language used for programming both the Genetic Algorithm (GA) and Newton Raphson (NR) method for analyzing the system load flow by applying them on IEEE 30-bus test system and 400 kV Iraqi grid systems. The experimental part has been solved through using Power System Simulation for Engineers (PSS\E) software Version 32.0. The Comparative results between the simulation and experimental parts obtained from adopting the UPFC were too close and almost the same under different loading conditions, which are (5%, 10%, 15% and 20%) of the total load.

Three sites were chosen according to different loading conditions, transmission line which connects between Nassiriyah Steam Power Station (NSRP) to Rumaila Investment Power Station(GMRL_IPP), Musayab Gas Power Station (MUSG) to Musayab Steam Power Station (MUSP) and Baghdad North West Station (BNW) to Baghdad West Station(BGW)).The results showed that there is a good enhancement in the power flow of the loaded transmission lines, the active and reactive power losses and the load capability when integrating these UPFC device on IEEE 30 bus test system and the 400 kV Iraqi grid systems.

 

 

 

 

Comments are disabled.